GOLDENEAR

Sugestie Sandy Grossa Dotyczące Ustawienia Głośników










Tritony

Głośniki Triton Two i Triton Three są dostarczane bez zainstalowanej podstawy. Kiedy instalujecie podstawę śruby przechodzą przez materiał. Tak, jak sugeruje instrukcja obsługi, wymaga to użycia trochę większej siły przy obracaniu śrubokręta.

Lubię, kiedy Tritony (wszystkie modele) są rozstawione najszerzej jak to możliwe – przynajmniej tak szeroko, jak jesteście od każdego głośnika oddaleni (trójkąt równoboczny) lub jeszcze szerzej. Nie jest to absolutnie koniecznie, ale w takim ustawieniu będą grały najlepiej. Według mnie każde dobre głośniki – nie tylko Tritony – jeśli mają dobrze wypełnioną przestrzeń pomiędzy nimi (co uzyskują dzięki świetnemu obrazowaniu i znakomitej poziomej dyspersji dźwięku), brzmią najlepiej w takim właśnie ustawieniu. Lubię również kiedy są nakierowane wprost na słuchacza.


Triton Two i Triton Three:

Sekcja niskotonowa jest dość efektywna, więc ważne jest, aby potencjometr kontrolny, umieszczony z tyłu obudowy, został ustawiony zgodnie z potrzebami słuchacza. Najlepiej rozpocząć od ustawienia go na godzinie 9 lub 10. Ustawienie będzie również zależało od pokoju odsłuchowego i umieszczenia głośników względem ścian.

Głośniki w wyraźny sposób zmienią brzmienie podczas okresu wygrzewania i być może będzie konieczna korekcja ustawienia poziomu niskich tonów.

W ustawieniu stereo należy podłączyć każdy z głośników wyłącznie za pomocą przewodu głośnikowego. Precyzyjne obwody elektroniczne w Tritonach wysterują samodzielnie poziom wzmacniacza subwoofera.

Przy ustawieniu wielokanałowym przez pewien okres sugerowaliśmy, że najłatwiejszym i najlepszym sposobem jest podłączenie przewodów głośnikowych do wyjść Lewego i Prawego głośnika przedniego i skonfigurowanie ustawień zarządzania basem w procesorze, czy też amplitunerze na poziom Wysoki (Large) dla lewego i prawego głośnika oraz wyłączenie (No) subwoofera. To spowoduje przesłanie sygnału LFE do lewego i prawego kanału przedniego, czyli tam, gdzie podłączone zostały kolumny. To działa doskonale w teorii, a jednak… niektórzy z użytkowników wspominali, że osiągnęli lepsze rezultaty przy podłączeniu oddzielnych przewodów LFE do Tritonów. Zakładaliśmy że działo się tak dlatego, ponieważ przy przeprowadzeniu przewodów LFE można sterować poziomem wyjścia sygnału LFE bezpośrednio z amplitunera albo procesora i zwiększyć je, jeśli zachodzi taka potrzeba, a nie wykorzystywać zaprogramowany poziom przy podłączeniu jedynie przewodów głośnikowych. Okazało się, że może chodzić o coś więcej i być może istnieją również inne korzyści brzmieniowe, które uzyskuje się dzięki osobnym przewodom LFE. Jak się okazało, niektórzy producenci elektroniki zdecydowali się na wytłumienie i odcięcie sygnału LFE przy konfiguracji wykorzystującej przewody głośnikowe jako jedyną drogę sygnałową albo z powodu obawy przed przesterowaniem pełnozakresowych kolumn głośnikowych w rejonach basu, albo też dlatego, że obawiali się przesterowania sekcji wzmacniacza w amplitunerach – lub z obu tych powodów jednocześnie. Dlatego też podłączenie osobnych przewodów LFE i ustawienie poziomu basów na Wysoki (Large) – ale absolutnie nie na Niski (Small) – załączenie Lewego i Prawego kanału przedniego oraz subwoofera (Yes), może skutkować poprawieniem brzmienia głośników (bardziej rozciągnięty i/lub wyższy poziom informacji basowej z LFE) przy niektórych amplitunerach lub procesorach dźwięku.

Zwracam uwagę, aby nie wykorzystywać takich ustawień procesora, jak Double Bass, Super Bass, Bass Plus i tym podobne, które wysyłają taką samą informację basową do Lewego i Prawego przedniego głośnika i DODATKOWO DO LFE, ponieważ w większości przypadków będzie słychać dudnienie.

Jeśli wykorzystujecie Tritony Seven jako przednie głośniki, powinniście ustawić poziom wyjściowy na Wysoki (Large), jeśli nie wykorzystujecie osobnego subwoofera (Wysoki Lewy i Prawy i Subwoofer na No), lub jako Niski (Small) (Niski Lewy i Prawy i Subwoofer Yes) oraz zwrotnicę na poziomie 40-80 Hz (zależnie od wielkości pomieszczenia i głośności odsłuchowej) – jeśli posiadacie osobny subwoofer.




Głośniki Centralne

SuperSat 50C lub 60C w roli głośnika centralnego powinny zostać ustawione na poziom Niski (Small), z odcięciem zwrotnicy na 100 lub 120 Hz. Najlepiej połączyć je z zasilanymi Triton Three i Triton Two albo z odpowiednimi głośnikami SuperSat, jako lewy i prawy kanał. Równie dobrze będą się spisywać jako głośnik centralny pod telewizorem w montażu naściennym w połączeniu z głośnikami Invisa MPX lub 525, lub też 650 zamontowanymi w ścianie, w dowolnej odległości od ekranu. Można również wykorzystać większy głośnik centralny w połączeniu z mniejszymi głośnikami, jako lewy i prawy kanał (np. model 60C jako centralny plus dwie „50”-tki albo 50C jako centralny plus dwa głośniki serii „3”). Warto zauważyć, że w zestawach kina domowego TritonCinema, informacja basowa (poniżej odcięcia zwrotnicy) pochodząca z kanału centralnego jest wysyłana do lewego i prawego głośnika Triton, gdzie dociera do wbudowanych subwooferów. Dzięki temu uzyskujemy wrażenie wirtualnego subwoofera centralnego, zlokalizowanego dokładnie w miejscu umieszczenia głośnika centralnego i w efekcie wrażenie dźwiękowe pełnozakresowego centralnego głośnika w systemie. Jaki kanał centralny wybrać? Jeśli macie miejsce na SuperCenter, sugeruję wykorzystanie właśnie tego głośnika.

Przy głośnikach SuperCenter zalecam odcięcie na poziomie 80 albo nawet 60 Hz. Najlepiej połączyć je z modelami Aon lub Triton Seven. Jest to także dobra alternatywa dla SuperSat C – jeśli macie wystarczająco dużo miejsca – przy zasilanych kolumnach Triton.

Ustawienie przy SuperSat 3C powinno również mieć poziom Niski (Small), ze zwrotnicą ustawioną na 120 Hz (100 Hz, jeśli nie macie innej opcji), kiedy głośniki te mają być wykorzystane w systemach SuperCinema 3.




Systemy ForceField i Sub/Sat

Pokrętło regulacji poziomu w subwooferach ForceField ma wysoką sprawność, więc w normalnych warunkach będziecie ustawiać je na godzinie 8 lub 9 – zacznijcie więc od niskiego poziomu.

Subwoofery ForceField wymagają umieszczenia na twardym podłożu, aby mogły w pełni wykorzystać zalety doładowania i sprzężenia radiatora zamontowanego w spodzie głośnika. W zwykłym ustawieniu dobrze sprawdzają się różne rodzaje podłogi – również dywany. Można subwoofery również umieszczać w szafkach i specjalnie dla nich przygotowanych miejscach pod warunkiem, że front głośnika pozostanie w większej części widoczny – można pozostawić założoną osłonę. Najlepszym rozwiązaniem jednak będzie ustawienie głośnika bezpośrednio na podłodze, a nie na spodzie szafki.

Lewy i prawy głośnik satelitarny należy umieścić  możliwie jak najszerzej (tak jak w przypadku kolumn Triton). Poziom ustawić na Niski (Small), a zwrotnicę na 100 – 120 Hz.

Przy wykorzystaniu wejścia LFE w subwooferach filtr dolnoprzepustowy zwrotnicy pozostaje poza obwodem (wejście musi być wykorzystywane z systemowym wyjściem na subwoofer lub razem z wyjściem dolnoprzepustowym).

Głośniki SuperSat i subwoofery ForceField mogą również stworzyć całkiem przyzwoity system stereo, kiedy wykorzystamy wbudowaną w subwoofer zwrotnicę do doprowadzenia przewodów lewego i prawego kanału, a następnie wyprowadzimy sygnał do głośników satelitarnych. Zwrotnica będzie wtedy działała w taki sposób, aby jak najlepiej dostroić się do dźwięku głośników towarzyszących. Za mniej niż 1000 USD możemy dostać parę głośników SuperSat 3 i subwoofer ForceField 3, co złoży się na naprawdę znakomity zestaw 2-kanałowy (taki sprezentowałem swojej córce Wendi i jest z niego bardzo zadowolona).




Soundbar SuperCinema 3D Array

Kanały lewy, prawy i centralny powinny zostać ustawione na poziom Niski (Small), a zwrotnica na 100 – 120 Hz.

Głośniki tylne są opcjonalne. (Kiedy zaprojektowaliśmy soundbar 3D Array sądziliśmy, że będzie on wykorzystywany razem z głośnikami tylnymi. Pomimo, że w wielu przypadkach tak właśnie się dzieje, to i tak sądzę, że większość użytkowników nie używa tylnych głośników satelitarnych. Kiedy nie wykorzystujecie głośników tylnych, głośniki Surround powinny zostać wyłączone (No). Wtedy informacja dźwięku dookólnego zostaje przesłana do kanałów przednich, gdzie specjalny obwód zapobiegający przesłuchowi pomiędzy lewym i prawym uchem wykona swoje zadanie i zapewni słuchaczowi jakość i odczucie otaczającego go dźwięku dookólnego.

Pamiętajcie, że pomimo tego iż soundbar 3D Array wygląda jak moduł składający się z trzech głośników Supersat 3 zamkniętych w długiej obudowie, to tak naprawdę jest konstrukcją znacznie bardziej złożoną, ponieważ przetworniki umieszczone na krańcach obudowy to głośniki zapobiegające przesłuchowi między lewym i prawym uchem. Dzięki tej technologii 3D Array będzie stanowić lepszy wybór w przypadku braku możliwości umieszczenia lewego i prawego głośnika w odpowiednim rozstawieniu.

Poziomy ustawień: technologia 3D Array notorycznie dezorientuje ustawienia automatyczne, a nawet mierniki SPL. Najlepiej, tak jak wskazuje instrukcja, ustawić odległości ręcznie i wyrównać dźwięk wszystkich głośników do jednego poziomu – później można dostroić odpowiednio głośniki surround, głośniki tylne i subwoofer.




Modele Podstawkowe Aon

W tradycyjnym ustawieniu model Aon 3 jest umieszczany na podstawkach, a Aon 2 na półkach, ale ustawienie odwrotne jest również jak najbardziej możliwe. Jeśli korzystacie z podstawek, proponujemy wysokość około 76cm (30”).

Obydwa modele są dostarczane z płytkami montażowymi, które można wykorzystać do zawieszenia głośników na ścianie.

W przypadku Aon 2 i 3 należy również rozstawić lewy i prawy głośnik jak najdalej od siebie i jeśli to możliwe, skierować je na pozycję słuchacza – w ten sposób uzyskamy najlepsze rezultaty.






Modele Invisa Do Montażu Ściennego i Sufitowego

Wszystkie modele zostały wyposażone w kontrolę poziomu wysokich tonów, aby jak najlepiej dopasować się do akustyki otoczenia. Sugeruję rozpocząć od ustawienia przełącznika w pozycji „+”.

Głośniki Invisa 525, 650 i HTR 7000 można wyposażyć w dodatkowe, opcjonalne, kwadratowe osłony.

Wszystkie osłony można malować (patrz instrukcja obsługi).

Głośniki Invisa 525 i 650 posiadają obrotowe, przechylne tweetery, które powinny zostać nakierowane odpowiednio w stosunku do zasadniczego miejsca odsłuchowego (patrz instrukcja).

Podczas instalacji głośników HTR 7000 – znów sugerujemy najszersze możliwe rozstawienie – należy obrócić i nakierować lewy i prawy głośnik umieszczony w suficie na środek pozycji odsłuchowej.

Przekonacie się, że wysokie tony będą brzmiały całkiem inaczej niż cokolwiek, co słyszeliście do tej pory – będą naprawdę gładkie i dobrze rozciągnięte. Podczas odsłuchów krytycznych i aby uzyskać najlepszą możliwą jakość, wszyscy słuchacze powinni pozostać w pozycji siedzącej :). Jasne jest również, że wszystkim głośnikom przyda się porządna dawka wygrzewania.

Życzę dobrej zabawy!





Wilson Audio

na górę
© 2003-2014 FAST Łódź. Wszystkie użyte znaki towarowe są zastrzeżone i należą do ich prawnych właścicieli.
powrót na stronę główną na górę
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)